Dienstag, 22. September 2015

Pædagogiske overvejelser

At opleve en hund kan være til gavn for én hver uafhængig af alderen, handycap, mm

 

Hundenes nok vigtigste egenskab er, at de kan blive til menneskets bedste ven.
At være sammen med en hund giver forskellige indtryk/oplevelse som:
- troverdighed
- nærhed
- sanseindtryk
- ansvarsbevidshed
- rutiner
- følelsen af ikke at være ensomt
- venskab
- glæde
- behovtilbagesættelse
- social læring
- mm
Hundens opgave er forskelligartede i det hunde ikke kun kan være familiehunde, men også en politihund, vagthund, terapihund, mm





Når min målegruppe ville være børn på omkring 3-4 år, så ville jeg lade børnen røre og kigge på hunden. Jeg ville foklare de vigtigste ting angående en hund og ville tage forskellige replikker med som hundeskålen, legetøj, mm med og vise det til børnene. Her kunne et vigtig emne være venskab.
Men henhold til dagtilbudslovens § 7. Børn i dagtilbud skal have et fysisk, psykisk og æstetisk børnemiljø, som fremmer deres trivsel, sundhed, udvikling og læring (www.retsinformation.dk) så er gode oplevelser med dyr og natur vigtig, for at en god tilgang kan sikre ansvarligheds følelesen over for fremtidens økonomiske problemstillinger. At opleve en hund medføre her til.


Idet, at jeg ikke kun har anset hunden Mie som en famliehund, men som et pædagogisk redskab analyseres der mere på alle de gode egenskaber en hund kommer med. I forvejen vidste jeg fx, at hunde er godt for børnene angående socialkompetencen. Hjemme hos mig kunne jeg observere mange interessante situationer mellem mine drenge og Mie, hvor socialkompetencens udvikling på begge sider blev prikket til. Vigtig er naturlige relationer mellem Mie og os, hvor hver har sin plads.

"Hunde har alle de gode menneskelige egenskaber, uden at have de dårlige." Friedrich den Store (www.hundefreunde-erbach.com)

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen